Byter bank eller vill anmäla kontonummer
Studerar du och vill meddela vilket bankkonto utbetalningarna ska gå till? Eller betalar du tillbaka på ditt studielån och har bytt bank? Här hittar du information om hur du anmäler och ändrar ditt kontonummer.
Anmäl ditt kontonummer till Swedbank
För att få in pengar från CSN på ditt konto behöver du anmäla ditt kontonummer till Swedbanks kontoregister. De sköter CSN:s utbetalningar. Kontot kan du ha i vilken svensk bank som helst, du behöver alltså inte vara kund hos Swedbank. Du blir inte heller kund hos Swedbank när du anmäler ditt konto.
Om du byter bank och vill ha pengarna till ett nytt konto måste du anmäla ditt nya kontonummer till Swedbank.
För att göra en kontoanmälan måste du vara över 18 år.
Om du har bank-id kan du anmäla ditt konto via Swedbanks digitala tjänst. Där kan du även se om du redan har ett konto registrerat. Om du saknar bank-id måste du anmäla ditt konto på ett av Swedbanks kontor.
Anmäl konto till Swedbanks kontoregister
Om du inte anmäler ditt kontonummer
Om du inte anmäler ditt kontonummer betalar vi ut pengarna via en utbetalningsavi. Om du har bank-id kan du lösa in den i Swedbanks digitala tjänst. Saknar du bank-id kan du lösa in den i någon av ClearOns inlösande butiker. Det står på avin var den går att lösa in. Om du löser in den i butik kan du behöva betala en avgift.
Ny bank eller nytt konto när du gör inbetalningar
Autogiro
Om du betalar ditt studielån via autogiro ska din nya bank flytta autogirobetalningen till ditt nya konto. Kontakta din nya bank för att få hjälp med detta.
Om du byter konto inom samma bank kan du själv ändra medgivandet till det nya kontot. Kontakta din bank om du behöver hjälp.
E-faktura
Om du betalar ditt studielån via e-faktura och byter bank måste du anmäla dig till tjänsten e-faktura i din nya internetbank. Du behöver inte avanmäla tjänsten i din gamla internetbank.