session uppdatera gms varning förnya
Vill du stanna kvar på sidan?
Du har varit inaktiv i en längre stund och kommer att bli utloggad om du inte väljer att stanna kvar på sidan.
Automatisk utloggning sker om cirka
Stanna kvar på sidan
Problem med nätverket
Inget internet. Kontrollera din nätverksanslutning.
Tillfälligt tekniskt fel

Sofia stöter på nya grejer hela tiden i sin tjänst som studiestödsutredare

Sofia, studiestödsutredare, står i svart tröja framför gröna växter.

Sofia, studiestödsutredare på Utbetalningsavdelningen

En vanlig dag i mitt liv startar lite olika beroende på om jag ska jobba hemifrån eller från kontoret. Men ska jag till kontoret brukar jag först lämna av mina barn, 6 och 8 år, på skolan innan jag cyklar vidare till jobbet. Cykelresan dit tar bara omkring fem minuter vilket är väldigt skönt.

Väl där tar jag mig en kopp kaffe, hälsar på kollegorna och startar igång datorn. Jag brukar alltid börja med att kika igenom mejlen och intranätet för att få koll på det senaste innan jag börjar handlägga.

Flera olika roller

För det är som studiestödsutredare på utbetalningsavdelningen i Visby jag arbetar och det har jag gjort i sex år. Där är mina uppgifter att betala ut och handlägga studiemedel – ett väldigt varierande jobb där man hela tiden stöter på nya grejer och ständigt måste utveckla sig själv.

Jag jobbar också som överklagandehandläggare, vilket innebär att jag, som det låter, jobbar med överklagningar. Sedan är jag även med i två sidoprojekt; kundpulsen och kundserviceredaktionen.

På kundpulsen är vi ett gäng medarbetare från olika avdelningar som träffas två gånger i veckan, stämmer av vad kunderna hör av sig om just nu och pratar om ifall vi behöver åtgärda något i våra telefonsvar eller på hemsidan.

Kundserviceredaktionens roll är att ta hand om hemsidan, csn.se, där vi förbättrar texterna och flyttar om information utifrån det kunderna hör av sig om allra mest.

Telefonpass för att hjälpa kunderna

Som studiestödsutredare har man ett eller två telefonpass om dagen, beroende på vilken tid på året det är. Ett telefonpass innebär att man hjälper kunder som ringer in med alla möjliga olika frågor och varannan vecka har man dem på förmiddagen och varannan på eftermiddagen.

Har jag ett telefonpass på förmiddagen brukar jag på eftermiddagen sätta mig med lite textarbete och försöka få lugn och ro till det.

När jobbet är klart väntar lite vardagsfix som att laga mat och hjälpa barnen med läxor. Därefter brukar jag försöka ta mig ut en sväng, antingen på en promenad eller på ett träningspass, vilket är ett härligt sätt att runda av dagen på.

Uppdaterad: 2022-12-19
Hjälpte den här sidan dig?