2025-03-06
CSN publicerar årsredovisningen för 2024
CSN har under 2024 levererat enligt vårt uppdrag och enligt förväntningarna från vår uppdragsgivare; regeringen. Vi förmedlar studiestöd på ett korrekt sätt samt säkerställer återbetalningen av studielån, hemutrustningslån och körkortslån. Läget inom verksamhetsområdet omställningsstudiestöd har förbättrats även om vi fortsatt ser vissa utmaningar.
CSN fortsätter att leverera överlag fortsatt goda resultat. Det visar vår årsredovisning för 2024 som lämnats över till regeringen.
Det samlade resultatet visar bland annat att handläggningstiderna för omställningsstudiestödet har förbättrats till följd av fortsatt kraftsamling inom CSN. Bakom ligger också utveckling av systemstödet och genomförandet av ett antal regelförenklingar. Det finns fortsatt utmaningar inom området men vi har ett bättre läge jämfört med 2023.
Inom verksamhetsområdet studiemedel är handläggningstiden något längre som en följd av att vi har omprioriterat inom CSN för att stötta området omställningsstudiestöd.
Högt förtroende
Vi har fortsatt högt förtroende bland våra kunder. Kundundersökningarna visar att nio av tio kunder är nöjda med vår information och service. Vi har också gott resultat i kvalitetsuppföljningarna som redovisas i årsredovisningen.
Även allmänhetens anseende för CSN är fortsatt högt, visar en extern mätning som görs årligen av Verian Group. CSN är en av de myndigheter som har ett högt anseendeindex.
"Vi har kommit närmare målet"
CSN arbetar systematiskt med att säkerställa korrekta utbetalningar och motverka bidragsbrott vilket bidrar till regeringens övergripande mål om att minska felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Under 2024 upptäckte CSN felaktiga utbetalningar motsvarande 1,1 procent av de totalt utbetalade beloppen.
För att säkra återbetalningen och ett studiestödssystem som håller över tid har vi fortsatt arbetat för att säkerställa att återkrav betalas, att lån betalas tillbaka och med att ge god service. Återbetalningsgraden har ökat för låntagare bosatta i utlandet. För hela gruppen låntagare är återbetalningsgraden fortsatt hög och i nivå med tidigare år.
– Jag är väldigt stolt och glad över resultatet som årsredovisningen 2024 visar. Vi fortsätter att hantera uppdraget väl och levererar överlag ett gott resultat i perspektiven samhällsnytta, kundnytta och medarbetarnytta. Därmed möter vi förväntningarna från vår uppdragsgivare; Sveriges regering, och behoven hos majoriteten av våra kunder. Vi har exempelvis kommit närmare målet om att kunna lämna besked innan studiestart till kunderna som söker omställningsstudiestöd, säger generaldirektör Christina Forsberg.